Conversie optimalisatie heeft als doel om de bezoeker te verleiden tot een gewenste actie. Dit kan zijn een aankoop, offerte aanvraag of nieuwsbrief inschrijving.

Conversie optimalisatie richt zich op het wegnemen van drempels waar een bezoeker tegenaan kan lopen. Kunnen bezoekers gemakkelijk vinden wat ze zoeken? Sluit de getoonde pagina aan op de zoekopdracht van de bezoeker? Is de actie die zij moeten nemen duidelijk genoeg? Is het bestelproces niet te ingewikkeld? Worden verzendkosten pas op het laatste moment inzichtelijk? Ontbreekt er een belangrijke betaalmethode? Geeft de website onvoldoende vertrouwen vanwege het design of het ontbreken van bepaalde gegevens? Allemaal vragen die bekeken worden tijdens de conversie optimalisatie.

Wat levert conversie optimalisatie op?

  • Meer aankopen, offerte aanvragen, nieuwsbrief inschrijvingen, etc.
  • de klanten die in de oriëntatiefase zitten, begeleiden naar de aankoopfase.
  • Voorkomen dat bezoekers vroegtijdig wegklikken.
  • Meer omzet halen uit het bestaande aantal bezoekers.
  • Meer rendement halen uit uw Google AdWords campagne.
  • Eventuele huidige marketinguitgaven winstgevender laten worden.
 

Werkzaamheden conversie optimalisatie

Stap 1: analyseren website statistieken

Het vertrekpunt is een analyse van de huidige situatie. Hoe presteert de huidige site, hoe is het gesteld met de tekst, vormgeving, gebruiksvriendelijkheid en functionaliteiten, hoe navigeren bezoekers, waar haken ze af in het (bestel)proces. Ik bekijk de volgende zaken:

  • Homepagina 
    Is deze actueel? Nodigt deze uit tot verder klikken?

  • Usability 
    Gebruiksvriendelijke structuur, ontwerp, bestelproces.

  • Performance 
    Hoe snel laadt de website?

  • Inhoud 
    Ik beoordeel de inhoud op basis van 6 conversiefactoren:
    • Waarde propositie: communiceer je de voordelen voor de bezoeker?
    • Relevantie: is de content relevant voor de bezoeker?
    • Helderheid/duidelijkheid: communiceer je met één boodschap?
    • Afleiding: welke content leidt af van het uiteindelijke doel?
    • Onzekerheden: welke content kan de bezoeker onzeker maken? (bijvoorbeeld onredelijke voorwaarden, afwezigheid contactgegevens)
    • Urgentie: gebruik je call-to-actions om de bezoeker aan te sporen tot actie?
    • Formulieren: zijn deze eenvoudig en wordt er geen overbodige info gevraagd?

Stap 2: opstellen hypothese

Naar aanleiding van de analyse creëer ik hypothesen hoe je bijvoorbeeld meer omzet of leads genereert. Dit heeft te maken met de gebruiksvriendelijkheid van de website, de teksten, de vormgeving, de marketingpropositie etc. Ook analyseer ik websites van concurrenten waaruit ideeën kunnen ontstaan.

Stap 3: toetsen hypothese d.m.v. experimenten

Door het uitvoeren van experimenten toets ik de hypothese. Ik ontwikkel verschillend opgemaakte pagina’s, bestelprocedures, etc. om te testen welke opmaak het meeste rendement geeft. Via A/B-testen test ik meerdere varianten van een webpagina op rendement. De originele webpagina en de variant(en) ervan, worden afwisselend getoond aan uw bezoekers. Er wordt bijgehouden of bezoekers variant A of B zagen, en of deze meer conversies opleverden dan bezoekers die de originele pagina zagen.

Stap 4: evalueren testresultaten

Na afloop van het experiment evalueren we of de hypotheses klopten. Heeft uw bijvoorbeeld daadwerkelijk meer omzet of leads gekregen door de veranderingen die door zijn gevoerd op uw website of op een test website? Dit kunnen we eventueel ook meten met een geavanceerde set-up van Google Analytics. Gedurende het conversie optimalisatie proces houd ik u regelmatig op de hoogte en aan het einde van het proces rapporteer ik mijn conclusies.
 

Deze categorie bevat geen artikelen. Indien subcategorieën getoond worden op deze pagina kunnen deze artikelen bevatten.

Deel deze pagina

FacebookTwitterGoogle BookmarksLinkedinRSS Feed
Pin It