img

Vinden uw potentiële klanten u online?

Wie hoog scoort in zoekmachines, wordt gevonden en trekt klanten aan. Maar uw website staat niet vanzelf hoog in de zoekresultaten van zoekmachines.

 

Structureel beter gevonden worden op internet

Wie hoog scoort in zoekmachines, wordt gevonden en trekt klanten aan. Wie niet op de eerste pagina's staat, bestaat niet. U kunt een prachtige website hebben, maar als deze niet gevonden wordt, is dat een gemiste kans. In Europa is vooral zoekmachine Google belangrijk met een aandeel van circa 95%. Tweederde van de zoekacties beperkt zich tot de eerste pagina met resultaten.

Via zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO van Search Engine Optimalisation genoemd) kunt u meer relevant bezoek naar uw website trekken. Om hoog te scoren in Google, moet u de werking van Google goed begrijpen en uw website op talrijke onderdelen optimaliseren. Elliance helpt u tijdens uw tocht naar boven op de resultatenlijst van Google.

Wat levert zoekmachine optimalisatie op?

  • Een verhoogde zichtbaarheid bij je doelgroep.
  • Meer bezoekers: Mensen die je site vinden via een zoekmachine, zijn waardevolle bezoekers omdat ze gericht hebben gezocht naar jouw product.
  • Grotere naamsbekendheid: bedrijven die bovenaan staan in zoekmachines worden gezien als betrouwbaar en geloofwaardig.
  • Zoekmachine marketing is goedkoper dan traditionele offline marketing
  • De resultaten van SEO zijn permanent, in tegenstelling tot zoekmachine adverteren (SEA).
  • Betere ROI ten opzichte van zoekmachine adverteren (SEA).
  • Achteraf kun je nauwkeurig het rendement bepalen via website statistieken.
  • De klant zoekt jouw product, dus jouw reclame is gewenst en zeker niet opdringerig.
 

Werkzaamheden zoekmachine optimalisatie

Google bepaalt aan de hand van drie zaken de positie van de website in de zoekresultaten:

  • Content (tekst):
    originele waardevolle teksten met de juiste zoekwoorden erin verwerkt.
  • Techniek (indexatie):
    hoe toegankelijk is de site voor zoekmachines. Zoekmachines moeten geen obstakels in techniek en structuur ondervinden bij het in kaart brengen van de content.
  • Populariteit (links):
    de hoeveelheid links van externe websites naar uw website vanaf waardevolle relevante websites.

Het zoekmachine optimalisatie proces verloopt volgens de volgende stappen:

  1. SEO intake gesprek
  2. Zoekwoorden onderzoek
  3. Nulmeting SEO
  4. Site analyse SEO
  5. Uitvoering on-page SEO
  6. Uitvoering off-page SEO
  7. Monitoring SEO
Deze stappen staan hieronder uitgelegd.
 
img
 

1. Intake SEO

Allereerst vindt er een SEO intake gesprek plaats waarbij de volgende zaken aan bod komen:

  • Uitleg zoekmachine optimalisatie
  • Voordeel SEO voor uw bedrijf
  • Bespreking van uw doelgroep
  • Bespreken van de corebusiness en doelstelling van uw bedrijf
  • Formuleren globale doelstellingen met betrekking tot zichtbaarheid in zoekmachines
  • Doet uw bedrijf al aan website promotie? Zo ja, op welke manier?
  • Is er al zoekwoord onderzoek gedaan?
  • Op welke zoekwoorden wilt u gevonden worden?
  • Zijn Google analytics en webmaster tools geïnstalleerd?

3. Nulmeting SEO

Aansluitend op het zoekwoorden onderzoek wordt er een nulmeting uitgevoerd om inzicht te krijgen in de huidige resultaten van uw website in de organische zoekresultaten en om deze te kunnen vergelijken met toekomstige resultaten. Tijdens deze nulmeting wordt uw website op een aantal punten geanalyseerd zoals:

  • het aantal bezoekers in een bepaalde periode
  • de herkomst van de bezoeken
  • via welke websites de bezoeken komen
  • met welke zoekopdrachten
  • het aantal geïndexeerde pagina’s van uw website. Als de zoekmachinerobot de website niet goed kan indexeren wegens obstakels in techniek of structuur, dan wordt deze niet in de zoekmachines getoond.
  • het aantal verwijzingen (links) naar uw website (populariteit)
  • concurrentieanalyse (hoe scoren zij op bepaalde zoekwoorden)
  • positionering in Google huidige en gekozen zoekwoorden
  • hoe is de usability (gebruiksvriendelijkheid) van uw website voor de bezoekers?

De resultaten van de nulmeting worden in een rapport helder uiteengezet. Uit de meting kan bijvoorbeeld blijken dat de website op bepaalde zoekwoorden niet goed scoort of dat de bezoekers niet lang op de website willen blijven. Aan de hand van de nulmeting wordt dus snel duidelijk wat de zwakke punten zijn – maar ook waar de kansen liggen.

5. Uitvoering on-page SEO

De website wordt aangepast op techniek, structuur en content. Uitgangspunten zijn de vastgestelde zoekwoorden uit het zoekwoorden onderzoek en de site analyse.

1. Optimalisatie content website

Het uitbreiden van interessante content is een uitstekende manier om meer bezoekers te krijgen en hoger te komen in Google. Google verwijst zijn gebruikers graag naar interessante content en andere websites zullen graag naar jouw website willen linken.

  • Verwerk de gevonden zoekwoorden in de content. Overdrijf niet met het aantal zoekwoorden, want dat heeft weer een negatief effect.
  • Zorg voor content van goede kwaliteit: leesbaar, uniek, waardevol voor bezoekers.
  • Zorg voor een goede opmaak van content. Zet belangrijke zoekwoorden in de  page title (naam van het artikel), content titles (H1, H2) en page URL (naam van de pagina in het menu).
  • Zet zoekwoorden in de alt- en title tag van afbeeldingen.
  • Zet zoekwoorden in interne & externe links.
  • Zorg voor een goede page meta description. Deze wordt getoond in zoekmachines en social media onder de paginatitel. De description heeft geen invloed op je positie in Google, maar speelt wel een rol in de click through rate en dus het aantal bezoekers op je website.

2. Optimalisatie techniek website

Bij de technische analyse wordt vooral gekeken naar de code en structuur van de website. Het is belangrijk dat zoekmachines de website goed kunnen lezen. Ik scan de gehele website handmatig en met speciale software.

  • Zorg ervoor dat de website snel en gebruiksvriendelijk is.
  • maak een XML sitemap en dien deze in bij Google. Dit versneld de indexatie.
  • Zorg voor een goede en heldere website structuur.
  • Zorg voor zoekmachinevriendelijke URL's zonder rare leestekens.
  • Maak canonical URL’s om te voorkomen dat Google de URL varianten aanziet voor pagina’s met duplicate content.
  • Voorzie productbeoordelingen van rich snippets. Hiermee worden de reviews toegevoegd aan de organische zoekresultaten.
  • Gebruik geen frames en Flash (kan Google niet indexeren).
  • Check mogelijke indexeringsproblemen (no-follow/no-index).
  • Check of er geen “dode” links in de site zitten.
  • Gebruik een responsive design (geschikt voor mobiele telefoon, tablet, pc).
  • Gebruik Social Media Buttons bij artikelen zodat bezoekers de content makkelijk kunnen delen.
  • Maak een errorpagina die verschijnt zodra de bezoeker een verwijderde/verplaatste pagina probeert te bezoeken.
  • Vermijd redirecting (een domeinnaam stuurt je door naar een andere domeinnaam).

7. Monitoring SEO

U ontvangt van mij een tweemaandelijkse rapportage met een evaluatie van de SEO werkzaamheden voor uw website. Op deze manier krijgt u een goed inzicht in hoe uw website ervoor staat op een bepaald moment.

Voor het monitoren van de resultaten van de SEO werkzaamheden maak ik o.a. gebruik van:

Google analytics
Hiermee analyseer ik o.a. waar de bezoekers vandaan komen, welke zoektermen ze gebruiken, hoe lang ze op uw website verblijven, welke pagina’s het meest bezocht worden.

Google webmaster tools
Hiermee houd ik de inkomende links naar uw website in de gaten.

2. Zoekwoorden onderzoek

Nadat duidelijk is geworden welke doelen u met uw website wilt dienen (meer klanten, meer verkopen, enz.) volgt er een uitgebreid zoekwoorden onderzoek waarbij de voor u meest relevante zoekwoorden worden onderzocht die populair zijn als zoekopdracht onder uw doelgroep. Zoekwoorden onderzoek is dan ook een belangrijke eerste stap in het zoekmachine optimalisatie proces omdat het als uitgangspunt dient voor het optimaliseren van uw website.

Omdat naast de kwantiteit de kwaliteit van de bezoeken minstens zo belangrijk is, worden die zoekwoorden en zoekwoordcombinaties gezocht die een zo hoog mogelijk zoekvolume en zo min mogelijk concurrentie hebben, maar die ook voor een goede conversie van uw diensten en/of producten zorgen. Want uiteindelijk bent u op zoek naar een maximaal online rendement en een langdurige return on investment.

Het zoekwoorden onderzoek bestaat uit de volgende stappen:

  • Brainstormen over mogelijke zoekwoorden (inclusief onderzoek zoekgedrag van uw doelgroep
  • Analyse website statistieken
  • Analyse Google analytics
  • Concurrentie onderzoek (op welke zoekwoorden scoren zij)
  • Onderzoek werkelijk zoekgedrag in zoekmachines
  • Primaire zoekwoorden en zoekwoord combinaties bepalen
  • Zoekwoord clusters maken voor iedere pagina
  • Sublijsten naar producten, diensten, enz.

4. SEO site analyse

Tijdens de SEO site scan wordt op website geanalyseerd op de volgende SEO componenten:

Content (tekst)
De tekstcomponent bepaalt voornamelijk of uw webpagina relevant is voor de zoekopdracht. Hierbij analyseer ik het gebruik van zoekwoorden in de content van uw website, en of u voldoende interessante content voor de bezoeker aanbiedt. Heeft u nog onvoldoende goede content, dan kan ik deze (laten) schrijven.

Techniek (indexatie)
De indexatiecomponent bepaalt voornamelijk of de tekst op uw webpagina door de zoekmachines geïndexeerd kan worden. Hierbij analyseer ik de techniek, code en sitestructuur op uw website

Populariteit (links)
De populariteitscomponent bepaalt voornamelijk of uw webpagina’s belangrijk worden gevonden door de zoekmachines. Hierbij analyseer ik de inkomende links naar uw website, ook wel backlinks genoemd, op kwantiteit en kwaliteit.

6. Uitvoering off-page SEO

Bij off-page optimalisatie optimaliseer je de website voor Google ‘van buitenaf’, door het verkrijgen van links naar je website. Hiermee stijgt de populariteit/autoriteit van de website, kom je hoger in de zoekresultaten en krijg je meer bezoekers. Het gaat hier niet alleen om het aantal links, maar ook of deze van kwaliteitswebsites afkomstig zijn, relevant zijn voor het onderwerp en of de juiste tekst in de link gebruikt wordt. Voor linkbuilding is het belangrijk om informatieve content aan te bieden. Dat moet dus eerst in orde zijn.

Linkbuilding
Voordat ik aan de slag ga met linkbuilding zal ik een uitgebreide analyse maken van het linkprofiel en hiermee de strategie voor de website bepalen. Ik analyseer de links, links van uw concurrenten en ga op zoek naar websites waar uw link een toegevoegde waarde kan zijn.  Ik richt me hierbij op de hoog scorende zoekwoorden. Staan de zoekwoorden nog niet in de content, dan moet dat eerst gebeuren. Ik vraag links aan bij de websites die het hoogst scoren op relevantie en autoriteit.
Ik werk aan een natuurlijk linkprofiel, wat resulteert in hoge posities, meer bezoekers en meer klanten voor uw bedrijf. In het linkbuilding rapport vermeld ik het aantal verkregen links, het aantal aangevraagde links en de posities van de keywords in Google.

Social media
Actief zijn op sociale netwerken is goed voor uw naamsbekendheid, de betrokkenheid van uw klanten en u stijgt in de zoekmachines. Gebruik Social Media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn om nieuwe artikelen op je website onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Ga een online dialoog aan op een forum of blog. Plaats persberichten op gratis nieuwssites zoals NuJij, Ekudos, Social bookmarking sites.

sea proces 2

Deel deze pagina

FacebookTwitterGoogle BookmarksLinkedinRSS Feed
Pin It