img

Direct meer bezoekers naar uw site?

Zoekmachine adverteren is een betaalde advertentievorm in Google, waarmee je direct op de eerste pagina van de zoekresultaten komt te staan en zo bezoekers naar de website trekt.

 

Direct gevonden worden in Google

Een toppositie in de zoekmachines kunt u ook bereiken door advertentieruimte aan te kopen. Dit heet zoekmachine adverteren. U adverteert gericht op de zoekwoorden die mensen intypen. Met SEA wordt u gegarandeerd gezien, maar er hangt een prijskaartje aan. De prijs van de positie die u koopt, wordt via een soort 'veiling' bepaald. U betaalt alleen als men daadwerkelijk op uw advertentie klikt en dus uw website bezoekt. Als aanvulling hierop kunt u een dagbudget instellen. U betaalt dus nooit meer dan u van te voren heeft aangegeven.
Andere benamingen van zoekmachine adverteren zijn: SEA (van Search Engine Advertising), pay-per-click advertising (PPC), betaal per klik advertenties, gesponsorde koppelingen.

Verschil SEO en SEA

Via zoekmachine adverteren (SEA) kom je direct in de zoekresultaten van Google te staan. Dat duurt langer met zoekmachine optimalisatie (SEO). SEA kost geld (je betaalt per klik), SEO levert gratis kliks op. Met Google Adwords krijg je binnen korte tijd meer bezoekers op je website, maar zodra de Adwords campagne eindigt, verdwijn je uit de zoekresultaten pagina van Google. SEO posities zijn blijvend en mensen hebben hier meer vertrouwen in.

Advies

Zet Google Adwords in gedurende de tijd dat zoekoptimalisatie op de website plaatsvindt. Door te adverteren overbrug je de periode dat je nog niet vindbaar bent in de onbetaalde (organische) resultaten en genereer je toch alvast omzet. Omzet die in de loop van de tijd steeds meer via de onbetaalde zoekresultaten komen. 

Wat levert zoekmachine adverteren op?

  • Onmiddellijke verbetering van uw zichtbaarheid.
  • Meer bezoekers en verkopen.
  • U kunt heel specifiek op een doelgroep adverteren.
  • U betaalt alleen voor kliks op uw advertentie, niet voor vertoningen.
  • Zeer meetbare manier van adverteren.
  • Advertenties weergeven op een bepaald tijdstip van de dag/week/maand (dus alleen wanneer de doelgroep actief is). In die kortere tijdsspanne wordt de advertentie dan vaker vertoond.
  • Lokaal, regionaal, landelijk of wereldwijd adverteren.
  • Zoekwoorden kunnen sneller getest worden.
  • De advertentie wordt bij een groter aantal trefwoorden getoond.
  • Je kan de klanten naar specifieke landingspagina’s leiden.
  • Betaalde advertenties kunnen duur worden als je in een concurrerende markt zit.
  • Betaalde advertenties werken niet goed als je niet beschikt over goede landingspagina's op de website.
  • Er zit een hoop werk aan: betaalde advertenties moeten moet constant worden bijgesteld.
  • Zodra de adwords campagne eindigt, verdwijn je uit de zoekresultaten pagina van Google. Met goed toegepaste SEO blijf je zichtbaar in Google.
 

Werkzaamheden zoekmachine adverteren

SEA project management

Efficiënt adverteren in Google vergt de nodige expertise waarbij ik u van dienst kan zijn. Samen met u bepaal ik de trefwoorden die uw doelgroep vaak als zoekterm gebruikt. Ik stuur de campagne voortdurend bij op zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina's. Om de ROI zo hoog mogelijk te krijgen, herverdeel ik het budget van de advertenties o.b.v. de succesratio. Als de pagina waarvoor je adverteert dan ook nog goed geoptimaliseerd is qua tekst en conversie is de campagne zeer succesvol.

Doorlooptijd

Het aanmaken, analyseren en optimaliseren van een Adwords Campagne duurt ongeveer 2 tot 3 maanden. Binnen die tijd zijn de meeste advertenties en zoekwoorden getest en zijn de resultaten en cost per click redelijk stabiel.

Onderdelen Google Adwords campagne

SEA proces
 

Kosten van een AdWords campagne

De kosten van een AdWords campagne bestaan uit drie onderdelen:

1.

 

Klikkosten
Je betaalt bij AdWords niet voor een vertoning, maar voor een klik. Je bepaalt een dagbudget; het dagbudget maal 30 dagen is wat je maximaal betaalt. Ik adviseer graag over een geschikt dagbudget aan de hand van wat concurrenten doen.
2.

 

Eenmalige kosten voor het opzetten of herstructureren
Het grootste gedeelte van het werk zit in het goed opzetten van de advertentiecampagne. Dat zijn eenmalige kosten. De kosten daarvan hangen af van de complexiteit van de wensen.
3.

 

Maandelijks terugkerende kosten voor het managen
Als een account eenmaal goed is opgezet vereist het een actief management. Elk account, hoe klein ook vereist een bepaald minimaal niveau van onderhoud. Hoe groter een account, hoe meer tijd er in het managen gaat zitten.
 

Deel deze pagina

FacebookTwitterGoogle BookmarksLinkedinRSS Feed
Pin It